ظهور آموزش در متاورس و تاثیر آن بر پیشرفت جهان

آموزش در متاورس

طبق گزارش جدید MarketsandMarkets بازار آموزش در متاورس انتظار می‌رود که از 3.9 میلیارد دلار در سال 2023 به 19.3 میلیارد دلار تا سال 2028 رشد کند، با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 37.7%. در متاورس، معلمان می‌توانند شبیه‌سازی‌های تعاملی و بازی‌هایی طراحی کنند که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا در محیط‌های امن، به آزمایش و کاوش بپردازند. از آنجایی که دانش‌آموزان می‌توانند با محتوای مجازی به سرعت خودشان تعامل داشته باشند و در موضوعاتی که به آن علاقه دارند، عمیق‌تر شوند، متاورس تجربه آموزشی فردی‌تری ارائه می‌دهد. این عوامل، پذیرش متاورس در بازار آموزش را تقویت می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از متاورس برای توسعه حرفه‌ای و آموزش نیز باعث افزایش پذیرش آن در میان کاربران شرکتی شده است.

ارتقا یادگیری آنلاین با ظهور آموزش در متاورس

متاورس به ارتقاء یادگیری آنلاین کمک می‌کند و به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که هر زمان و هر کجا که بخواهند، به تحصیل بپردازند. بنابراین، آن‌ها می‌توانند بدون فدا کردن سلامت روانی خود، مهارت‌هایشان را بهبود بخشند و در عین حال برنامه‌های شلوغ و نگرانی‌های مالی خود را مدیریت کنند.

علاوه بر این، متاورس فرصت‌هایی برای یادگیری گروهی و تیمی فراهم می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق آواتارهای خود به صورت مجازی ارتباط برقرار کرده و در یک محیط مجازی بر روی پروژه‌ها با هم همکاری کنند، که این امر انتظار می‌رود به دانش‌آموزان کمک کند تا از یکدیگر یاد بگیرند و مهارت‌های حل مسئله خود را بهبود بخشند.

برای اطلاعات بیشتر درباره آموزش گروهی در متاورس توصیه می‌کنم وبلاگ آموزش تعاملی در متاورس در آینده به چه صورت است؟ را مطالعه نمایید.

بخش‌های مختلف متاورس در بازار آموزش شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات حرفه‌ای می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که بخش نرم‌افزار بیشترین سهم بازار را در بازار پیش‌بینی‌شده متاورس در آموزش به خود اختصاص دهد. کاربران در نهایت از نرم‌افزارهای واقعیت گسترده، موتورهای بازی، پلتفرم‌های متاورس و نقشه‌برداری، مدل‌سازی و بازسازی سه‌بعدی استفاده می‌کنند.

با استفاده از نرم‌افزارهای متاورس آموزشی مختلف، دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند شبیه‌سازی‌های تعاملی، سفرهای مجازی و دیگر فرصت‌های یادگیری فراگیر ایجاد و توزیع کنند که به بهبود تعامل و درک بهتر موضوعات پیچیده کمک می‌کند. به منظور ایجاد فضاهای واقعی و طبیعی، تقاضا برای نرم‌افزار در حال افزایش است.

یادگیری و آموزش در متاورس
یادگیری و آموزش در متاورس

تقسیم‌بندی متاورس در بازار آموزش

بازار متاورس در آموزش به شش منطقه تقسیم می‌شود: آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا، آمریکای لاتین، ایران. پیش‌بینی می‌شود که آسیا و اقیانوسیه در طول دوره پیش‌بینی‌شده، بالاترین نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) را در بازار متاورس در آموزش داشته باشد. آسیا و اقیانوسیه شامل چین، ژاپن، هند و سایر کشورهای این منطقه است. افزایش سرمایه‌گذاری در فرآیند تحقیق و توسعه، افزایش پذیرش فناوری‌های پیشرفته، نفوذ بالای اینترنت و ابتکارات دولتی از جمله عواملی هستند که انتظار می‌رود رشد بازار در این منطقه را در طول دوره پیش‌بینی‌شده تسریع کنند. علاوه بر این، دانشگاه‌های آموزشی در این منطقه به طور فزاینده‌ای در حال پذیرش متاورس برای ارتقاء تدریس، یادگیری و تجارب آموزشی کلی هستند.

به عنوان مثال، در مارس 2022، پروفسور گاسینی ویتونچارت از دانشگاه تاماسات در تایلند، برنامه‌ای را برای افتتاح یک پردیس جدید با استفاده از پلتفرم T-Verse اعلام کرد. انتظار می‌رود این پلتفرم، تجارب یادگیری دانشجویان و سیستم آموزشی کشور را به عنوان بخشی از مسیر بلندپروازانه تحول دیجیتال دانشگاه تغییر دهد. این پلتفرم به کمک کلاس‌های یادگیری فراگیر، محدودیت‌های ناشی از فقدان تعاملات معمول در آموزش سنتی و آنلاین را برطرف خواهد کرد. استفاده از فناوری واقعیت مجازی باعث ایجاد محیط‌هایی می‌شود که در آن‌ها دانشجویان می‌توانند تاریخ، دموکراسی و فرهنگ‌های باستانی را مطالعه کنند.

برخی از شرکت‌های برجسته فعال در زمینه متاورس در آموزش شامل Meta Platforms, Inc. (ایالات متحده)، Microsoft Corporation (ایالات متحده)، Adobe Inc. (ایالات متحده)، HP Inc. (استرالیا)، Unity Software Inc. (ایالات متحده)، Samsung Electronics (کره جنوبی)، Lenovo (چین)، Roblox Corporation (ایالات متحده)، Epic Games (ایالات متحده)، و Baidu, Inc. (چین) هستند. این شرکت‌ها دارای یک سبد محصولات و خدمات معتبر، حضور قوی در بازار و استراتژی‌های کسب‌وکار قدرتمندی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بر اکوسیستم بازار تسلط یابند.

ارتقا یادگیری در اولین متاورس ایران

متاورس رنگ، به عنوان اولین نسخه داخلی متاورس، به طور ویژه‌ای بر روی تحول در عرصه آموزش تمرکز دارد. این پلتفرم با ارائه برنامه‌های آموزشی گسترده و پیشرفته، به معلمان و دانش‌آموزان امکانات منحصر به فردی برای یادگیری و تعامل فراهم می‌آورد.

در متاورس رنگ، دانش‌آموزان قادر خواهند بود که در محیط‌های مجازی واقع‌گرایانه به کاوش بپردازند و مهارت‌های جدید را در شرایط امن و تعاملی بیاموزند. این پلتفرم فرصتی را برای آموزش فردی فراهم می‌کند که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد با سرعت و عمق دلخواه خود به یادگیری بپردازند. همچنین، متاورس رنگ امکان یادگیری گروهی و تیمی را از طریق آواتارهای مجازی فراهم می‌آورد، جایی که دانش‌آموزان می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در پروژه‌های مشترک شرکت کنند.

این پلتفرم در طراحی محیط‌های آموزشی و ابزارهای مجازی، از نرم‌افزارهای پیشرفته و ابزارهای شبیه‌سازی سه‌بعدی بهره می‌برد. متاورس رنگ شامل محیط‌های شبیه‌سازی شده، سفرهای مجازی و فرصت‌های آموزشی تعاملی هستند که به ارتقاء درک و تعامل با موضوعات پیچیده کمک می‌کنند.

متاورس رنگ در کشور ایران در حال توسعه است و با ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع و فناوری‌های نوین، قصد دارد تا به یکی از پیشگامان در حوزه آموزش مجازی در سطح جهان تبدیل شود. به عنوان نمونه، دانشگاه‌های مختلف در ایران در حال پیوستن به این پلتفرم برای بهبود کیفیت آموزش و تجربه‌های آموزشی خود هستند.

متاورس رنگ با هدف ایجاد فضایی پویا و منعطف برای یادگیری، به طور مداوم در حال توسعه و ارتقاء است و قصد دارد تا با ارائه راهکارهای آموزشی مدرن، تجربه‌ای نوین و اثربخش برای کاربران خود فراهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *