آینده جهانی متاورس و تاثیر نهادهای بزرگ جهانی در آن

آینده جهانی متاورس

در اکتبر 2021، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، دیدگاه خود را از چیزی که او آن را “متاورس” نامید، مطرح کرد. او آن را به‌این عنوان توصیف کرد: “مجموعه‌ای از فضاهای دیجیتال به‌هم‌پیوسته که به شما اجازه می‌دهد کارهایی را انجام دهید که در دنیای فیزیکی نمی‌توانید انجام دهید، به ویژه با حضور اجتماعی، یعنی احساسی که شما را در در هر جای دنیا که باشید، کنار شخص دیگری قرار می‌دهد”. از نظر او آینده جهانی متاورس بسیار درخشان خواهد بود و متاورس به زودی در سراسر جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او به این دیدگاه آنقدر متعهد بود که نام شرکت را از فیسبوک به متا تغییر داد و 10 میلیارد دلار به پروژه‌ای اختصاص داد تا آن را به پیشرو در ترویج فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت گسترده (XR) تبدیل کند. از پاییز 2021 تا بهار 2023، تقریباً هر کنفرانس و رویداد بزرگ فناوری مجازی اصطلاح متاورس را مورد تأکید قرار دادند.

نمایشگاه اصلی در این زمینه، “Augmented World Expo” بود و در رویداد آن در ژوئن ۲۰۲۲، ده‌ها جلسه به موضوع متاورس اختصاص داده‌شد و سعی شد تا این مفهوم از تمامی زوایای ممکن مورد بررسی قرار گیرد.

تاثیر Vision Pro در آینده جهانی متاورس

در 5 ژوئن 2023، اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود یکی از گسترده‌ترین دیدگاه‌ها نسبت به دنیای مجازی را معرفی کرد. آن‌ها از این رویداد برای معرفی Vision Pro استفاده کردند، که تا به امروز قدرتمندترین هدستی است که واقعیت مجازی (VR)، واقعیت ترکیبی (XR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مختلط (MR) را در یک دستگاه واحد ادغام می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره Vision Pro توصیه می‌کنم وبلاگ ابزار Apple Vision Pro : ابزار جدید استرالیایی‌ها برای دسترسی به دنیای سه‌ بعدی را مطالعه نمایید.

با این حال، در زمان معرفی Vision Pro، اپل از اصطلاح متاورس برای توصیف توانایی‌ها یا کاربردهای این هدست استفاده نکرد. در واقع، اپل از اصطلاح دیگری به نام “رایانش فضایی” برای توضیح دیدگاه خود از دنیای مجازی و تمرکز کلی خود بر واقعیت مختلط استفاده کرد. این موضوع آینده جهانی متاورس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در تاریخ 2 فوریه 2024، عینک Vision Pro اپل برای خرید در دسترس قرار گرفت. بیش از یک میلیون نفر توانستند ویژگی‌های “فضایی” این هدست را از طریق نمایش‌های رایگان در فروشگاه‌های اپل مشاهده کنند.

با استفاده از Vision Pro، می‌توان دید که این محصول تحول‌آفرین است. این هدست می‌تواند دنیای دو بعدی و ثابت را به یک دنیای سه‌بعدی و فراگیر تبدیل کند و به اپل کمک کند تا مفهوم رایانش فضایی را به واقعیت برساند.

پیشرفت Vision Pro نسبت به متاورس

با توجه به تلاش‌های قابل توجه اپل در معرفی مفهوم رایانش فضایی و نمایش مؤثر آن با Vision Pro، طبیعی است که عبارت “متاورس” به تدریج از محبوبیت خود کاسته شده و توسط رایانش فضایی تحت الشعاع قرار گرفته است. این مفهوم به طور کلی شامل محیط‌های مجازی سه‌بعدی می‌شود.

از آنجا که Vision Pro اپل تمام تعاریف فعلی VR، XR، MR و AR را در بر می‌گیرد، این محصول دلیل قانع‌کننده‌ای برای تبدیل “رایانش فضایی” به اصطلاح صنعتی برای توصیف آینده‌ی دنیای مجازی ارائه کرده است.

آنها همچنین نام خبرنامه هفتگی خود را به “هفتگی فضایی” تغییر داده‌اند و شعار “احساس فضایی خواهید داشت، این را قول می‌دهیم” را برگزیدند.

آیا اصطلاح “متاورس” هنوز هم امروزه کاربرد دارد؟

در کنفرانس AWE 2024، این اصطلاح تقریباً ناپدید شد و به نظر می‌رسد استفاده از آن به عنوان یک اصطلاح جامع، از تب و تاب افتاده‌است.

اپل به عنوان یک شرکت قدرتمند در تعریف بازارهای جدید، اکنون به دنبال ترویج گسترده‌ی مفهوم “رایانش فضایی” است. اگر این‌طور باشد، اصطلاح “متاورس” به زودی به یک اصطلاح جدید برای توصیف تمامی جنبه‌های VR، XR، MR و AR در دنیای مجازی تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *