آینده اینترنت در جهان: متاورس تحولاتی عظیم در زندگی افراد ایجاد خواهد کرد

آینده اینترنت در جهان

یادتان هست اینترنت در گذشته چطور بود؟ صفحات وب اینستا که بارگذاریشان کلی زمان می‌برد، تصاویر JPG تار و پس‌زمینه‌ها و متون رنگارنگ! حالا تصور کنید آینده اینترنت در جهان در سال 2035 چقدر با امروز تفاوت خواهد داشت، همان‌طور که امروز اینترنت با گذشته‌ی دور فرق دارد.

تحول و آینده اینترنت در جهان

در بیست سال گذشته، اینترنت به جایی تبدیل شده که بیشتر به‌صورت جذاب، قابل دسترسی، کاربرپسند و اجتماعی است. پیش‌بینی دقیق آینده سخت است، اما می‌دانیم که این تحول ادامه خواهد یافت مخصوصا با وجود ظهور متاورس که تحولاتی عظیم در آینده اینترنت در جهان خواهد داشت.

ده سال پیش، اگر از کسی می‌پرسیدید اینترنت چیست، احتمالا فکر می‌کرد که فقط به صفحات وب روی صفحه‌نمایش کامپیوتر مربوط می‌شود. اما امروز، تجربه آنلاین ما حول برنامه‌ها، دستگاه‌ها، سرویس‌های استریم و دنیای مجازی می‌چرخد. با پیشرفت‌های واقعیت افزوده (AR)، حتی می‌بینیم که اینترنت به دنیای واقعی هم نفوذ کرده است.

با نگاهی به آینده، این پنج روند به نظر من تعریف‌کننده مفهوم “آنلاین بودن” در سال 2035 خواهند بود.

واقعیت؟ چه معنایی دارد؟

در دهه آینده، اینترنت به طور فزاینده‌ای فراگیرتر خواهد شد و قادر خواهد بود بخش بیشتری از نیازهای روزمره ما را برآورده کند. چه در حال کار، استراحت، بازی، خرید یا ارتباط با دوستان باشیم، به نظر می‌رسد که مفهوم “آفلاین بودن” به زودی معنای زیادی نخواهد داشت. حتی اگر به صفحه نمایش نگاه نکنیم (که در حال حاضر کمتر رایج است)، از طریق داده‌هایی که از طریق دستگاه‌های مختلف به ما می‌رسند با محیط‌های مجازی و آنلاین تعامل خواهیم داشت.

این مسئله چندان عجیب نیست که در این مرحله، تفاوت بین دنیای واقعی و فیزیکی و دنیای دیجیتال و متصل به طور تقریبی از بین خواهد رفت. رابط‌های واقعیت افزوده اطلاعات دیجیتال را در برابر چشمان ما به زندگی می‌آورند و تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر را در هر جایی که هستیم و هر کاری که انجام می‌دهیم، به نمایش می‌گذارند.

مفهوم ورود یا لاگین به یک فضای مجازی ممکن است بسیار قدیمی به نظر برسد، زیرا دستگاه‌ها به طور خودکار با استفاده از بیومتریک‌ها ما را شناسایی می‌کنند بدون اینکه متوجه شویم. این موضوع باعث می‌شود که ایده‌ای که چند دهه است مطرح شده (اینکه انسان‌ها به طور فزاینده‌ای به صفحه نمایش محدود شوند، در اتاق‌های تاریک منزوی شوند یا در دنیای مجازی به سبک Ready Player One زندگی کنند) به تاریخ بپیوندد. اینترنت و دنیای مجازی در اطراف ما خواهند بود و با دنیای واقعی گره خورده‌اند که شاید این موضوع حتی ترسناک‌تر باشد!

آیا این پایان اکوسیستم‌ها است؟

کاربران می‌توانند آواتار خود را از Fortnite همراه با جوایز و افتخاراتی که کسب کرده‌اند، به‌راحتی به Roblox منتقل کنند. به‌عنوان مثال‌، تصور کنید که مکالمات و مخاطبین شما در Slack یا Zoom به‌طور یکپارچه در MS Teams یا هر ابزار معادل دیگری که در ده سال آینده استفاده خواهیم کرد، ادغام شوند.

این امر ممکن است با حرکت به‌سوی اکوسیستم‌های باز و غیرمتمرکز (که احتمالاً بر پایه فناوری بلاک‌چین ساخته خواهند شد) تسهیل شود، چرا که بیشتر ما از خطرات دادن مالکیت زندگی و هویت آنلاین‌مان به شرکت‌هایی مانند Google، Microsoft و Apple آگاه خواهیم شد.

پزشکی مجازی در آینده متاورس و اینترنت در جهان!

استفاده از خدمات پزشکی آنلاین به‌طور فزاینده‌ای در حال رایج شدن است. عواملی مانند پاندمی کرونا، جمعیت‌های پیری و کمبود جهانی متخصصان پزشکی به این روند کمک کرده‌اند.

تا سال 2035، خدمات پزشکی آنلاین بخش بزرگی از زندگی ما خواهند بود. ملاقات‌های حضوری میان بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی کاهش می‌یابد، اما ارتباط ما از همیشه نزدیک‌تر خواهد بود. این ارتباط نزدیک به‌خاطر حجم وسیع داده‌هایی خواهد بود که توسط دستگاه‌های پوشیدنی و حتی دوربین‌های موجود در خانه‌های ما جمع‌آوری می‌شود (به‌عنوان مثال، نظارت بر کاهش سطح فعالیت در افراد مسن). بسیاری از ما تجربه خواهیم کرد که به‌عنوان بیمار در بیمارستان‌های مجازی حضور داشته باشیم، جایی که تحت نظارت دقیق قرار خواهیم گرفت و مراقبت‌های شخصی‌شده را در راحتی خانه‌های خود دریافت خواهیم کرد.

در عین حال، درمان‌ها شخصی‌سازی‌شده و هدفمند برای شرایط خاص ما خواهند بود. سوالات مربوط به داده‌های سلامت و مالکیت اطلاعات درباره وضعیت و سلامت ما بیش از همیشه برجسته خواهد بود، اما راه‌حل‌هایی مبتنی بر بلاک‌چین و نگهداری غیرمتمرکز سوابق ممکن است به ما کمک کنند تا کنترل و نظارت را حفظ کنیم.

در متاورس رنگ که اولین متاورس ایران است برنامه‌ریزی‌هایی برای بهداشت و درمان شده‌است. برای اطلاعات بیشتر وبلاگ فعالیت متاورس ملی در حوزه بهداشت و درمان  و بهبود زندگی افراد چیست؟ را مطالعه کنید.

یکی از مزایای عمده این است که ما دیگر به دریافت مراقبت از متخصصان محلی یا سفرهای طولانی و پرهزینه به نقاط مختلف جهان محدود نخواهیم بود. واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) به این معناست که می‌توانیم برای بسیاری از نیازهای مدیریت درد، بهداشت روانی یا فیزیوتراپی آنلاین درمان شویم.

اقتصادهای مجازی و مالکیت دیجیتال

تا سال 2035، محصولات و کالاهای مجازی به همان اندازه که امروز بلیت‌های VIP کنسرت‌های تیلور سوئیفت مورد توجه و تقاضا هستند، محبوب و مطلوب خواهند بود. چرا که نه؟ برای نوجوانان فردا، حقایق مربوط به دارایی‌ها در فضای دیجیتال به اندازه دارایی‌های فیزیکی اهمیت خواهند داشت.

از املاک مجازی گرفته تا گواهی‌های دیجیتال و کلکسیون‌ها، این دارایی‌ها ارزش واقعی خواهند داشت و اقتصادهای جدیدی را ایجاد خواهند کرد و کسب‌وکار آنلاین، بازی‌سازی و تعاملات اجتماعی را متحول خواهند کرد. این تحول، توسعه مدل‌های کسب‌وکار جدیدی را به همراه خواهد داشت که شامل کالاها و خدمات مجازی و دسترسی به رویدادهای آنلاین مانند کنسرت‌های مجازی و تجربیات آنلاین خواهد بود.

اقتصاد خالقان که در حال حاضر در اطراف پلتفرم‌هایی مانند Roblox در حال رشد است، بخش بزرگ‌تری از زندگی ما خواهد بود. بسیاری از این تحولات به دلیل دموکراتیزه شدن خلاقیت دیجیتال، که توسط هوش مصنوعی تولیدی و ابزارهای نوظهور بدون کد و کم‌کد فراهم شده است، امکان‌پذیر خواهد بود. این روند می‌تواند دسترسی به فرصت‌ها را افزایش دهد و به افراد از زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی مختلف اجازه دهد تا در ساخت آینده تجربه‌های آنلاین شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *