کتاب متاورس اثر متیو بال

کتاب متاورس اثر متیو بال

در این نسخه به‌روزرسانی‌شده از کتاب پرفروش بین‌المللی “متاورس چگونه همه چیز را متحول خواهد کرد”، متیو بال، کارآفرین، سرمایه‌گذار و وبلاگ‌نویس، به بررسی اینترنت جایگزینی می‌پردازد که شبکه‌ای پایدار و به هم پیوسته از دنیای مجازی سه‌بعدی خواهد بود. این نسخه جدید از کتاب متاورس عنوان متفاوتی به نام “ساخت اینترنت فضایی” دارد که نشان می‌دهد این نسخه بیش از یک ویرایش است و در واقع یک کتاب جدید است. بیش از 70 درصد از محتوای کتاب جدید است.

هیچ‌کس بهتر از متیو بال نمی‌تواند مروری جامع بر متاورس ارائه دهد. بال، که قبلاً رئیس استراتژی آمازون استودیوز بود، کار خود را در شرکت Accenture آغاز کرد، جایی که به شرکت‌های رسانه‌ای و فناوری کمک می‌کرد تا مدل‌های کسب‌وکار و محصولات خود را برای عصر دیجیتال به‌روزرسانی کنند.

پس از پنج سال همکاری با Accenture، بال به Otter Entertainment پیوست، شرکتی که توسط پیتر چرنین از استودیوهای فاکس سابق تأسیس شده‌است و تولیدکننده فیلم‌های سیاره میمون‌ها و سریال تلویزیونی دختر جدید است. بال با این تجربه در زمینه سرگرمی، به عنوان مدیر ارشد استراتژی آمازون استودیو پیوست و از سال 2016 تا 2018 در این سمت فعالیت کرد.

پیشرفت متاورس

بال گفت: «تجربه‌های من در سال 2018 باعث شد که متوجه شوم این ایده تقریباً یک قرنی و اصطلاح سی‌ساله ‘متاورس’ دیگر فقط یک فانتزی نیست، بلکه یک فرصت عملی است. به طور واضح، من در حال بازی کردن Fortnite بودم و شاهد تغییرات سریع آن هفته به هفته و همچنین تبدیل آن از یک ‘بازی’ به یک محصول فرهنگی واقعی بودم. همچنین زمان زیادی را در پلتفرم Roblox سپری کردم که نشان‌دهنده این است که ابزارهای ساخت دنیای مجازی بدون نیاز به کدنویسی چقدر قدرتمند و در دسترس شده‌اند.»

همزمان با همه‌گیری، جهان به این عرصه‌های دیجیتال پناه برد و صنعت بازی‌ها شاهد افزایش قابل توجهی در تقاضا بود. شرکت خصوصی اپیک گیمز، سازنده بازی محبوب و چند پلتفرمی Fortnite، بیشترین بهره را از این افزایش تقاضا برد. اپیک گیمز همچنین مالک Unreal Engine است، پلتفرمی برای ساخت تجربیات سه‌بعدی که توسط بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی و سرگرمی استفاده می‌شود.

در Fortnite، صد بازیکن مسلح در یک نبرد بتل رویال شرکت می‌کنند. این بازی از آن زمان به بعد، جنبه اجتماعی خود را به Fortnite Creative تبدیل کرده‌است، مجموعه‌ای از محیط‌های چند نفره سه‌بعدی که توسط کاربران ساخته شده‌اند و کاربران اکنون بیش از نیمی از وقت خود را در این پلتفرم صرف می‌کنند. بال در این تحول، آینده اینترنت را می‌بیند.

از سال 2021 تاکنون اتفاقات زیادی رخ داده‌است. تب و تاب متاورس کاهش یافت و با معرفی ChatGPT در اواخر سال 2022، توجه جهانی به سمت هوش مصنوعی جلب شد. رمزارزها سقوط کردند (هرچند بیت‌کوین بازگشته است)، که این اتفاق باعث کاهش صحبت‌ها درباره وب3، بلاکچین و متاورس شد.

نقد جامع کتاب متاورس اثر متیو بال

اپل هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro خود را معرفی کرد بدون اینکه از کلمه “متاورس” استفاده کند. آنها تجربه واقعیت ترکیبی خود را “محاسبات فضایی” می‌نامند. متا و بنیان‌گذار پرحرف آن دیگر چندان درباره متاورس صحبت نمی‌کنند، هرچند که همچنان سالانه بیش از ده میلیارد دلار در توسعه آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. بال در فصل‌های جدیدی درباره هوش مصنوعی، گرافیک کامپیوتری، دستگاه‌های XR، بلاکچین، رمزارز و وب3 توضیح می‌دهد. او همچنین چهل گرافیک و نمودار جدید اضافه کرده است.

با وجود انتقاداتی که سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها به متاورس دارند، تعداد درخواست‌های ثبت‌شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا که از اصطلاح “متاورس” استفاده می‌کنند، افزایش یافته‌است.

در نسخه اول کتاب، متیو بال این تعریف از متاورس را ارائه کرد: “یک شبکه گسترده و قابل تعامل از جهان‌های مجازی سه‌بعدی که به صورت همزمان و مداوم رندر می‌شوند و می‌توانند توسط تعداد نامحدودی از کاربران با حس حضور فردی و با تداوم داده‌ها، از جمله هویت، تاریخچه، امتیازات، اشیاء، ارتباطات و پرداخت‌ها تجربه شوند.”

صادقانه بگویم، اگرچه این تعریف درست است، اما بسیار سخت و طولانی به نظر می‌رسد. این بار، بال به طور مستقیم به اصل موضوع می‌پردازد: “ساده‌ترین راه برای توصیف متاورس، نسخه سه‌بعدی اینترنت است.”

برای توضیح اینترنت آینده‌ای که در نظر دارد، متیو بال ابتدا باید تاریخچه رایانه‌های شخصی، اینترنت، تلفن‌های همراه، شبکه‌ها، زیرساخت‌های کابل، استریمینگ، بازی‌های ویدئویی، کنسول‌های بازی و واقعیت مجازی و افزوده را شرح دهد.

از آنجا که اینترنت و آنچه پس از آن می‌آید، نمایانگر تلاقی کسب‌وکار، تاریخ و فناوری است که مانند یک رشته طلایی در هم تنیده شده‌اند، هیچ فناوری و شرکت‌های معدودی بدون ذکر نخواهند ماند.

البته ناگفته‌نماند که متاورس رنگ، اولین متاورس ایران یک کتاب به نام آیندهوار ارائه کرده‌است و در آن به بررسی جامع متاورس پرداخته‌است. برای اطلاعات بیشتر وبلاگ کتاب آیندهوار و تحول ایران + پیشرفت زندگی دیجیتال را مطالعه نمایید.

تفاوت دو نسخه کتاب اثر متیو بال با یکدیگر

کتاب «متاورس: ساخت اینترنت فضایی» آنقدر با نسخه اول متفاوت است که باعث می‌شود تعجب کنم چرا متیو بال یک کتاب جدید ننوشت. این نسخه به‌روزتر است، اما این باعث شده‌است که هشتاد صفحه طولانی‌تر باشد. این طول اضافه باعث می‌شود که داستان آینده‌ای که بال در کتاب اول به‌طور مختصر و مفید بیان کرده بود، با سرعت کمتری روایت شود. درسته که کتاب‌های فناوری باید مرتباً بازنویسی شوند تا مرتبط باقی بمانند، اما در این مورد، مفهوم گسترده بال از متاورس به‌عنوان اینترنت سه‌بعدی همیشه جذاب خواهد بود.

وقتی از متیو بال درباره یک کتاب دوم به‌جای یک نسخه دوم پرسیدند، او گفت: «در حقیقت، هرگز قصد نداشتم که کتاب را بازسازی کنم (و بنابراین این کار به بهای دیگری انجام نشد)، و این نیاز به “دفاع”، “به‌روزرسانی” یا “توضیح” نداشت. نورترن مشتاق بود نسخه چاپی را منتشر کند و از من پرسید که آیا دوست دارم مقدمه یا پیشگفتار جدیدی بنویسم. من خودم را در یک جاذبه‌ی خاصی یافتم که با هیجان و بی‌اختیار به اضافه‌کردن، گسترش و بهبود بخشیدن پرداختم.

این نتیجه پیشرفت‌های بزرگ (هوش مصنوعی، ارزهای دیجیتال، هدست‌های واقعیت مجازی)، پیشرفت‌های کوچک اما مهم (مانند محاسبات کوانتومی، Verse، همکاری اپیک با دیزنی و لگو)، بهبود شخصی خودم و بازخورد خوانندگان از زمان انتشار کتاب اصلی است. فکر می‌کنم این کتاب به‌طور قابل‌توجهی بهتر است و از اینکه هر کسی که ممکن است نسخه اصلی را خریداری کند، به‌جای آن این نسخه را تهیه کند، خوشحالم!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *