درک متاورس، وعده‌ها و خطرات آن

درک متاورس، وعده‌ها و خطرات آن

واقعیت مجازی اکنون حاضر است. متاورس می‌تواند با جهان واقعی ادغام شود و آن را تقویت کند. در مدت ده سال آینده، متاورس می‌تواند شغل‌های جدید، تجربیات جدید و انواع جدیدی از تعاملات را ایجاد کند که ما فقط الان شروع به تصور و درک متاورس می‌کنیم.

متاورس چیست؟

در دیکشنری وبستر، “متاورس” به عنوان “محیط مجازی پایداری که دسترسی به چندین واقعیت مجازی فردی اجازه می‌دهد” تعریف شده است. با این حال، تعریف ثابتی وجود ندارد. همانطور که اینترنت به طور مداوم در حال تغییر و تحول است، متاورس نیز در حال تکامل است. هرچه متاورس تکمیل‌تر می‌شود درک متاورس نیز آسان‌تر می‌شود.

فقط در یک دهه، اینترنت از یک پروژه تحقیقاتی نظامی به مکان زادگاه ایمیل‌ها تبدیل شد؛ بعداً، یک اکوسیستم کامل از خدمات آنلاین شکوفا شد، در سال ۲۰۰۰ خراب شد و پس از آن به همه چیز از رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک تا خدمات خرید مانند آمازون تبدیل شد.

با ادامه این مسیر، متاورس پیشرفت‌های فعلی را یک قدم جلوتر می‌برد: ترجمه جهان واقعی به شبیه‌سازی مجازی. متاورس این امکان را فراهم می‌کند که کنسرت‌های مجازی، بازی‌های ویدیویی سه‌بعدی، آواتارهای شخصی‌سازی شده و حتی اقتصادهای مجازی وجود داشته باشند.

اگر می‌خواهید بیشتر با ویژگی‌های متاورس آشنا شوید توصیه می‌کنم وبلاگ دنیای موازی متاورس رنگ چه ویژگی‌هایی دارد را مطالعه کنید.

معاملات مجازی در متاورس

دیرک لوت، هم‌موسس و مدیر عامل Upland، یک بازی معاملات مالیاتی مجازی است که بر پایه بازی Monopoly ساخته شده است و از ساختمان‌های واقعی استفاده می‌کند. در ایجاد Upland، لوت به دنبال “مثلث جادو” یا “Triangle of Magic” است، یک اکوسیستم از متاورس، بلاک‌چین و هوش مصنوعی. متاورس امکان تعاملات مجازی را فراهم می‌کند، در حالی که بلاک‌چین دارایی‌های واقعی را برای بازاریابی دیجیتال تأیید می‌کند و هوش مصنوعی یک محیط مجازی را تولید می‌کند.

علاوه بر معاملات املاک، بیش از ۲,۰۰۰ کارآفرین یا “متاونچر” فروشگاه‌های مجازی خود را در Upland اداره می‌کنند. بازیکنان می‌توانند کالاهای مجازی برای آواتارهای خود خریداری کنند که باعث ایجاد یک اقتصاد دیجیتال می‌شود. در آینده، Upland قصد دارد که اقلام فیزیکی را به این فروشگاه‌ها اضافه کند.

در متاورس رنگ نیز امکان ایجاد فروشگاه وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر وبلاگ ایجاد فروشگاه در متاورس ملی و کسب درآمد از آن را مطالعه نمایید.

با این فناوری جدید به کجا می‌رویم؟

برای درک متاورس باید به تمامی جنبه‌های آن توجه کرد. هرگاه فناوری امکانات جدیدی را باز می‌کند، به طور طبیعی سوالات و اضطراب‌ها همیشه پیش می‌آید. بسیاری نگران هستند که متاورس ممکن است توجه افراد را از جهان واقعی به خود جلب کند. اما متاورس نباید فقط یک فضای بسته باشد؛ می‌تواند با جهان واقعی ادغام شود و اجازه دهد تا افراد به شکل بهبود یافته یا افزوده با محیط فیزیکی خود تعامل کنند. به عبارت دیگر، متاورس قابل حمل است. کاربران نیازی ندارند که پیش روی یک کامپیوتر بنشینند.

در سال ۲۰۱۶، بازی موبایل پوکمون گو به یک پدیده ویروسی تبدیل شد که کاربران را به بیرون از منزل می‌فرستاد. آن تابستان، پارک‌ها پر از بچه‌هایی بود که با دوستانشان قدم می‌زدند و از هوای تازه لذت می‌بردند در حالی که موجودات مجازی را جمع‌آوری و در مبارزاتی شرکت می‌کردند. به جای مصرف سرگرمی غیرفعال، متاورس می‌تواند تعاملات متقابل را فراهم کند که کاربران از نظر اجتماعی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند به تفکر انتقادی پردازند.

با این حال، حتی با مزیت تمرین بدنی، استفاده طولانی از صفحه نمایش می‌تواند باعث خستگی شود. دانشمند و فناور بیل سافتکی درباره اعتیاد به صفحه نمایش، آسیب به چشم‌ها و مغز و مشغولیت با رسانه‌های اجتماعی هشدار داده‌است.

تهوع ممکن است یک عوارض جانبی دیگر از واقعیت مجازی باشد. حس شنوایی به شما این اطمینان را می‌دهند که در حال حرکت هستید، در حالی که حس تعادل و لمس به شما می‌گوید که همچنان ثابت هستید. این عدم همخوانی فیزیولوژیکاً باعث ناراحتی می‌شود. با این حال، نسل‌های جوانی که با کلاه‌های واقعیت مجازی بزرگ شده‌اند، قبلاً به آن سازگار شده‌اند و از تهوع مصون هستند؛ زیرا تجربه حسی آن را عجیب و غریب نمی‌دانند.

متاورس در ده سال آینده

برای اینکه بتوانیم به درک کامل متاورس برسیم باید بدانیم که قرار است متاورس ده سال آینده در چه جایگاهی قرار بگیرد. در محیط مجازی، آموزش می‌تواند به یک فرآیند تعاملی‌تر تبدیل شود. شما می‌توانید به محل مورد نظر بروید و تجربه واقعی‌تری را در سه‌بعدی داشته‌باشید که از خواندن درباره آن یا نگاه کردن به عکس‌ها جذاب‌تر است. این شکل جدید یادگیری می‌تواند از لحاظ اجتماعی نیز گسترش یابد. کاربران در سراسر جهان می‌توانند بر اساس علایق مشابه دیدار کنند و بیان فرهنگی و خلاقیت‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

ما هنوز به سطح امکانات نخستین نیز نرسیده‌ایم. فضاهای بسیاری جدید به ظاهر خواهند آمد. احتمالاً، فناوری جدید باعث از کار افتادن بسیاری از شغل‌ها خواهد شد، اما در عین حال، مثلث جادو نقش‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد. این فرصت‌ها در حال حاضر شاید شناخته نشوند، اما با تقاضای مناسب به روش خودشان را نشان خواهند داد. سی سال پیش، کمتر کسی می‌دانست که کدنویسان چی هستند. امروزه، این حرفه میلیون‌ها نفر را استخدام می‌کند.

لوت پیش‌بینی می‌کند که تا ده سال آینده، متاورس به طور کامل در جامعه یکپارچه خواهد شد، به همان شکل که مراسمات ویدیویی در حال حاضر هستند. احتمالاً متاورس به عنوان یک امکان جذاب و وسوسه‌کننده، نه به عنوان یک “فناوری”، شناخته خواهد شد.

یکی دیگر از عوامل مهم، شخصی‌سازی بیشتر است. در حال حاضر، هر پلتفرم مانند فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت تعیین می‌کند که تجربه کاربر چگونه خواهد بود. متاورس می‌تواند به نحوی باشد که بیشتر به کاربر تمرکز داشته باشد تا به پلتفرم. لوت توضیح می‌دهد “شما هویت و دارایی دیجیتال خود را مدیریت می‌کنید. می‌توانید این دارایی‌ها را از یک جهان به جهان دیگر منتقل کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *